Sunniva Høgsberg

Essens Coaching

Hvad forskningen siger om Mindfulness

Forskningen indenfor mindfulness er tiltaget eksponentielt gennem de sidste 20 år. De to mindfulness-baserede 8-ugers programmer MBSR og MBCT (Mindfulness Based Stress Reduction og Mindfulness Based Cognitive Therapy) er grundlaget for størstedelen af forskningen på området. Programmerne er blevet udviklet på hhv. Massachussets University Hospital og Oxford University Hospital.

Effekterne af Mindfulness-træning

Mindfulness-træning virker helende fysiologisk, mentalt og emotionelt. Det er dokumenteret at mindfulness:

  • sænker stressniveauet 
  • normaliserer blodtrykket 
  • nedsætter smerter 
  • booster immunsystemet 
  • øger koncentrationen og impulskontrol 
  • øger fokus og fleksibilitet 
  • gør en følelsesmæssigt robust 

Kom i gang med mindfulness 8-ugers kursus 

Forskning om Mindfulness

Vi har udvalgt en række artikler, der beskriver virkningen af mindfulness-træning indenfor vidt forskellige emner. Her kan du dykke længere ned i dem:

  1. Mindfulness fungerer som et mentalt skjold for soldater under ekstrem belastning, (2012)  
  2. Kort mindfulness-træning styrker evne til at holde fokus, mens træning over længere tid styrker håndteringen af følelser, (2012)
  3. Overlæge Lone Fjorback fra Aarhus Universitet fortæller her, hvordan forskellige mindfulness-programmer kan bruges til at styrke menneskers mentale helbred. Mindfulness hjælper patienter med stress eller funktionelle lidelser til at fungere bedre og få større livskvalitet, (2012) 
  4. Carlsberg og andre store, danske virksomheder opnår medarbejdere, der er mere opmærksomme, mere bevidste om hvordan humøret påvirker kolleger og bliver mindre stressede af mindfulnesskurser, (2012) 
  5. Mindfulness hjælper mod angst og depression (2012)
  6. Mindfulness hjælper kræftsyge (2012) 
  7. Topforsker mener at mindfulness forandrer vores hjerner og at det kan føre til en bedre verden 
  8. Mindfulness hjælper mod stress og fobier, (2011) 
  9. Mindfulness adskiller sig ifølge en undersøgelse fra 2013 fra psykoterapi ved at virke direkte ind på de områder af hjernen, der regulerer vores følelser. Metoden hæmmer aktiviteten i disse områder, hvilket får os til at tænke mere nøgternt og klart. Denne regulering kaldes for 'bottom up'. 
  10. Mindfulness booster altruisme og ændrer responsen overfor smerte og lidelse. May 22, 2013: APS Psychological Science: Compassion Training Alters Altruism and Neural Responses to Suffering Also see: UPI, Salon, Cosmopolitan, BBC Radio 4, UW-Madison New 
  11. Mindfulness hjælper krigsveteraner med PTSD, (2013)